I Stockholm var vi 10 Helensupportrar som fick förmånen att se showen tillsammans lördagen den 30 november. Vi träffades i Konserthusets foajé strax före sju, där biljetterna delades ut, och så intog vi våra platser på första raden, 2:a balkong, visserligen ganska långt ifrån scenen, men med fri sikt.
Och vilken genomproffsig show vi bjöds på! Varken ljussättning, ljud eller koreografi lämnade någonting övrigt att önska. Medverkade gjorde, förutom Helen, Martin Stenmarck, Charlotte Perrelli, Petra Marklund och Magnus Carlson. Konferencier och kapellmästare var Anders Berglund. Programmet såg ut som följer:
AKT 1
New York medley:
On Broadway New York – Helen Sjöholm
Manhattan – Petra Marklund
I’m an Englishman in New York – Magnus Carlson
Downtown – Charlotte Perrelli
YMCA – killarna
Dancing in the street – Martin Stenmarck, medan de övriga dansade
It’s up to you
Anders Berglund framför, rappande, en presentation av de deltagande artisterna
Kärlekens tunga – Petra Marklund
Touch me – Magnus Carlson
The girl – Charlotte Perrelli
Everybody’s changing – Martin Stenmarck
Gabriellas sång – Helen Sjöholm
Buenos Aires – Charlotte Perrelli
Don’t cry for me Argentina – Charlotte Perrelli
Unchained melody (Ghost) – Martin Stenmarck & Magnus Carlson + gäst ur publiken
Vi passar så bra isär (Glaset i örat) – Helen Sjöholm & Martin Stenmarck
Runaway – Magnus Carlson
Cry for you – Petra Marklund
This girl is on fire – Charlotte Perrelli
River (Joni Mitchell) – Petra Marklund
Musikalmedley:
I wanna rock, Don’t stop believing (Rock of Ages), The final Ccountdown – Martin Stenmarck
Bortom sol och måne (Hjälp sökes!) – Helen Sjöholm
Defying Gravity (Wicked) – Helen Sjöholm
There’s no business like showbusiness
A Chorus Line
Anything Goes
Anything you can do I can do better (Annie Get Your Gun)
Greased lightnin’ (Grease)
Big spender (Sweet Charity)
All that jazz (Chicago)
I am what I am (La Cage Aux Folles)
Mamma Mia!
You can’t stop the beat (Hairspray)
AKT 2
’Syntmedley, bland annat ett utdrag ur Du måste finnas
Man with a mission, Little sister, My life would suck without you – Martin Stenmarck
Homage till Monica Zetterlund:
Sakta vi gå genom stan – Charlotte Perrelli
Monicas vals – Petra Marklund
Var blev ni av, ljuva drömmar – Helen Sjöholm
Den sista jäntan – Helen Sjöholm
Gröna små äpplen – Charlotte Perrelli
Trubbel – Petra Marklund
Vad en liten gumma kan gno – tjejerna
Bedårande sommarvals – tjejerna
Jag ber dig – Magnus Carlson
Burning down the house – Petra Marklund & Magnus Carlson
Kåta Maja – Helen Sjöholm
How do you keep the music playing – Martin Stenmark & Charlotte Perrelli
Love on top – Charlotte Perelli
Dancing in the dark – Martin Stenmarck & Magnus Carlson
Helen rusar upp på scenen och börjar sjunga Du är min man
Händerna mot himlen – Petra Marklund
Fix you – Helen Sjöholm & Magnus Carlson
Decemberfåglar – Martin Stenmarck
Hero – Charlotte Perrelli
From now on (Från och med nu, Oskar Linnros) – Magnus Carlson
Helen rusar upp på scenen och börjar sjunga Du är min man
Mikrofonkåt – Petra Marklund
Sjumilakliv – Martin Stenmarck
Du är min man – Helen Sjöholm
Earth, Wind & Fire 70-talsmedley:
September
Let’s groove
Boogie wonderland (även som extranummer)
Det var fantastiskt kul att se och höra Helen i nya låtar och nya konstellationer! En av de absoluta höjdpunkterna var då hon sjöng Defying Gravity ur Wicked.
Helen gjorde en lång rad klädbyten under kvällen: I det inledande New York-medleyt bar hon en lång svart klänningskappa, med skärp i midjan och byxor under. I Gabriellas sång hade hon en sammetsblå långklänning och i Denne man har beslutat att följa mig hem inatt en skir svart knälång klänning med matchande rosett i håret. Den sången gjordes som en komisk duett med Martin Stenmarck, och på slutet, strax innan de tillsammmans sprang av scenen, kom Magnus Carlson in med rosor som han sträckte fram mot Helen, som hade ryggen mot och inte såg honom. Fortsättning på detta skulle följa i akt 2. I Bortom sol och måne, som gled över i Defying Gravity, bar Helen en cerise ärmlös långklänning, för att längre fram i musikalmedleyt framträda i frack, svarta långbyxor, silverväst och hatt.
I Homage till Monica Zetterlund hade hon en tidstypisk blå rak sidenklänning. I Kåta Maja, som sig bör presenterades som den finstämda folkbildande visa den är, var det naturligtvis folkdräkt som gällde. I Fix You, duetten tillsammans med Magnus Carlson, hade hon en turkos sidentopp till svarta långbyxor. Klädd i den somriga klänningen med stora rosor på rusade Helen vid två tillfällen in och försökte få sjunga Du är min min till först Magnus Carlson, och sedan en av orkestermedlemmarna. Men hon avbröts av både Magnus och Anders, och fick lomma ut igen, innan hon till slut lyckades genomföra låten på tredje försöket. I finalen hade hon en snedskuren grön extravagant glitterklänning som satt som gjuten. Även värt att notera var att vi faktiskt fick se Helen dansa i den här showen, hur ofta händer det!?
Den 19 december var det turnéavslutning på Waterfront i Stockholm, och då var jag och Kristina där. Vi hade liksom inte fått nog av denna fantastiska show efter första besöket. Programmet var – i princip – detsamma som ovan. Möjligen kan låtordningen ha kastats om in något fall. Den enda skillnaden var att showen kom igång senare, och följdaktligen slutade senare, inte förrän vid midnatt, så Kristina fick bråttom till sitt tåg, och själv skyndade jag ner i tunnelbanan för att komma hem och hinna sova några timmar innan en ny arbetsdag tog vid. Publiken var även lite glittrigare klädd vid turnéfinalen – och mer berusad! I synnerhet det killgäng som satt bakom oss, som tjoade högt över det mesta. I synnerhet åt Petra Marklund, men även över Helens Kåta Maja, som de gapskrattade åt och levde sig in i. Även nere på parkett pratades det ganska friskt, vilket var synd eftersom det störde i de lugnare balladnumren.
Vi är oerhört tacksamma över möjligheten att se Stjärnklart hela två gånger, och djupt imponerade av den genomarbetade showen och superproffsiga framförandet! Fulländat och fantastiskt, och det är bara att hoppas att det blir fler gånger!