Vad: Helen Sjöholm En ny tid
Var: Växjö konserthus, Christina Nilsson salen
När: 13/11 kl 19.00
Publik: Fullsatt
Bäst: Alla långa felfria sluttoner
(…)

Det händer att konserter gör en blank. Att man kommer hem och lite undrar vad som hände. Var jag just instängd i ett rum med hundratals andra och blev matad med hits, sväng, tryck, gung, toner utan slut, riff, solon? Jo, men vad händer sen?

Redan i toakön efter konserten hör jag någon spela upp en mobilfilm av sista låten och det slår mig att den här kvällen har gett energi, minnesbilder fyllda av energi, som hundratals människor kommer plocka
fram när de behöver.

Det är oerhört välproducerat, dramaturgiskt uttänkt, planerat mellansnack. Allt sitter som en smäck (…) Annars finns det inget att klaga på hos Ola Gustavsson, gitarr, Andreas Dahlbäck, slagverk, Martin Höper, bas, Rickard Nilsson, klaviatur och Erik Arvinder på violin och massa annat (…) men det bryts åtminstone upp av konsertens andra låt Armarna som lyfter dig, som också är kvällens bästa. En låt om systerskap, om att stötas och blötas och ändå stå enade. Som tredje låt bjuds publiken på en av Sjöholms största hits Du är min man och publiken brister ut i jubel.

Det är lätt att charmas av Sjöholm, hennes mimik, hennes sätt att se ut i publiken och få en att tro att det verkligen bara är mig hon tittar på. Men det är också texterna, all vardag som finns inskriven som gör att så många känner sig hemma. Och hon är en berättare av rang, varenda ord kommer fram och det utan att det inskränker på den musikaliska skickligheten. Hur kan man sjunga så kristallklart?

Låten från uppsättningen av Aniara sticker ut något, och det är skönt att något sticker ut (…) Annars får publiken verkligen det de hoppats på, Gabriellas sång, Du måste finnas och flera av tolkningarna från tv-programmet Så mycket bättre. Väl värd att nämna är också Mikael Wiehes översättning av Bob Dylans To make you feel my love som här heter För att jag älskar dig.

Det är verkligen en kväll fylld av kärlek, stående ovationer och minne sparade på mobiler.

(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)