Inget utrymme för klagomål när Helen Sjöholm intar Kalmar

Barometern 2021-11-27

Av: ALEXANDER FORSLUND

Sedan stora debuten som Kristina från Duvemåla har Helen Sjöholm vuxit till att bli en musikalisk gigant. Framträdandet i Kalmarsalen lämnar väldigt lite utrymme för klagomål.

(…)

Ofta känns det oseriöst, oprofessionellt att som kritiker tala i superlativ och absoluta termer. Men i Helen Sjöholms fall är jag fullkomligt bekväm med att säga att hon besitter Sveriges behagligaste sångröst. Utöver röstens kvalitéer är hon folkligt brysk och övermänskligt graciös i ett. En levande paradox, något alldeles särskilt. Och visst sitter jag här och smörar skamlöst men finns det egentligen någon som tycker något annat?

Och när stjärnan har en röst som tränger igenom det mesta går det såklart att utnyttja. Exempelvis genom att lyfta fram andra fokuspunkter i akten.

Förutom henne står också en handfull kliniskt skickliga musiker på scen, vars kompetens utnyttjas till fullo. Bandet ges den plats de förtjänar; de ligger högt i ljudmixen och under kvällen bjuds vi på fler än ett par solon och jazziga utsvävningar. Bland musikerna finner vi basisten Martin Höper från Kalmar. När föreställningen är över är det en högst värmande syn att se honom kliva ner från scenen och krama om sina nära och kära som tagit sig hit.

(…)

Det blir också en hel del Så mycket bättre, sedan förra sommarens medverkan. Det hade man i andra fall kunnat sucka åt, om det inte vore för att hennes tolkningar var – och är – riktigt starka. Markus Krunegårds Korallreven och vintergatan, Jakob Hellmans Hon har ett sätt och Loreens Euphoria har skalats upp ytterligare sedan vi hörde dem sist och de hör samtliga till kvällens höjdpunkter. Och sen har vi såklart klassikerna. Du måste finnas, Gabriellas sång, Du är min man. Alla dessa får vi höra, och de låter inte sämre i dag än när de som kometer först föll ner på den svenska musikscenen.

Allt faller på plats i Kalmarsalen. Den genomträngande sången, de brinnande låttolkningarna, den intelligenta ljussättningen och det högkompetenta bandet. Helen Sjöholm med följe lämnar inte mycket utrymme för klagomål.

(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)