Väckelsemöte i Kalmarsalen

Barometern 131028

Av: ANNA TÖRNKVIST

KONSERTER
Du eee min maaan! Med stor inlevelse och eftertryck sjunger mannen bredvid mig, som besöker konserten tillsammans med sin fru, med i refrängen.

Publiken i den fullsatta Kalmarsalen fick börja konsertkvällen med att i drygt en halvtimme famla runt i mörkret i foajén. Ljuset kommer tillbaka till slut efter strömavbrott och Helen Sjöholm möter sin publik, 30 minuter efter utsatt tid, med öppna armar.
– Tack för att ni väntade.

Jag gillar Helen Sjöholm och hennes teatrala stil. Hon gör musikdramatik av det mesta och det blir särskilt effektivt i hennes framförande av Staffan Hellstrands ”Fanfar”, med texten: ”Det här är en sång till dom som ser lyckan i det dom har nära. Dom som sätter barn till världen och får det att fungera”. Hennes röst är överväldigande mäktig och texterna tar plats. Repertoaren är också ett skådespel.

Helen Sjöholm gjorde rollen som Kristina från Duvemåla för hisnande 18 år sedan. Från vita duken minns vi henne som Gabriella i ”Så som i himmelen”. I dessa produktioner gav hon röst åt några av svenskarnas mest älskade sånger ”Du måste finnas” och ”Gabriellas sång” som finns med i den här föreställningen i Kalmarsalen. Hon bjuder även på smakprov på nyskriven musik av Fredrik Kempe från nästa års musikalversion av Jonas Gardells och Susanne Biers film ”Livet är en schlager”, där Helen Sjöholm spelar den schlager­tokiga Mona. ”Som skapta för varann”, som erbjuder utrymme för Helen Sjöholms register har alla möjligheter att bli en ny hit på Svensktoppen.

Helen Sjöholm går från sina största klassiker till mörkt och deppigt av Depeche Mode. Hon tar oss även med på en resa in i Svenskt visarkiv där hon och Georg ”Jojje” Wadenius rotat fram, bland andra, ”Vårvindar friska”. Hon sjunger också från albumet med Billy Joel-melodier, som fick svensk text av Tomas Andersson Wij.

Konserten erbjuder många tillfällen att blunda och njuta såsom i Georg ”Jojje” Wadenius instrumentala ”Kärleksmorgon” och framförandet av Judee Sills ”The Kiss” känns som att dra ett varmt täcke över sig, man andas lättare.

Helen Sjöholm rör sig snyggt mellan komik och allvar i mellansnacken som då hon berättar om sitt första framträdande på husmorsföreningen då hon mimade till Lasse Berg­hagens ”BH-samlaren Knut” till att berätta om sin oro över glesbygden som håller på att förändras. Hennes känsliga fram­förande av Tomas Andersson Wijs ”Ett slag för dig”, som handlar just om glesbygd i förändring, är bäst i kväll.

Efter stående ovationer kommer Helen Sjöholm och bandet in igen och hon berättar om en skånsk arrangör som undrat:
–Du sjunger väl låten? De dödar dig annars.
Helen Sjöholm sätter sig ner som i ett startblock och river av ”Du är min man” som låg fem år på Svensktoppen. Det spritter till i hela publiken i Kalmarsalen och stämningen övergår från tillbakalutat och avslappnat till en form av väckelsemöte i finalnumret som handlar om en förbehållslös kärleksförklaring till en man.
Helen Sjöholm lät publiken vänta på ”Du är min man”.


FAKTA
Artist/Grupp:
Helen Sjöholm, med Martin Östergren, Georg ”Jojje” Wadenius, Ulric Johanson och Tomas Bergquist.
Plats: Kalmarsalen
Betyg: * * * *


Tillbaka