BAOW, här var det riktig spelglädje!

GT / Expressen 130719

Av: ANDERS BJÖRKMAN

Konsert ++++
BAO Trädgårdsföreningen, Göteborg
Publik: 5 200.
Vem: Kapellmästaren Benny Andersson, dragspel, piano, Leif Göras, Olle Moraeus, Perra Moraeus, Kalle Moraeus, Nicke Göthe, fiol, Göran Arnberg, tramporgel, Janne Bengtson, flöjt, Pär Grebacken, saxofon, klarinett, Jogga Ernlund, kontrabas, Calle Jakobsson, tuba, Leif Lindvall, trumpet, Lars Rudolfsson, dragspel, Jörgen Stenberg, trummor, Helen Sjöholm, Tommy Körberg, sång.
Vad: BAO, Benny Anderssons orkester, bildad 2001, bjuder på helkvällskonsert och medför dessutom egen dansbana.
TURNÉ: 19/7 Helsingborg, 20/7 Kalmar, 21/7 Trosa, 24/7 Piteå, 25/7 Sundsvall, 26/7 Leksand, 27/7 Stockholm, Skansen.

Konsertens 3 höjdare
1.
”Du är min man” Helen Sjöholm gör en rå version, hela publiken sjunger med och dansbanan bågnar.
2. ”Tivedshambo” Benny Andersson dammar av en av Stikkan Andersons allra första succéer.
3. ”O sole mio” Kalle Moraeus stiger fram och levererar en klassiker.

GÖTEBORG. Vilken värme, vilken lekfullhet och vilken spelglädje. Benny Andersson öppnar sin musikaliska famn.

Det här är ingen vanlig konsert, det är en helkväll med sång, musik, dans och lite show. Men orkestern spelar för folket på dansbanan, som de har med sig och monterar upp nedanför scenen med kulörta lampor. Det är två vals, det är två schottis och det är som i folkparken när Benny var ung. Det är inte bara två låtar i varje dans, det är så blandad musik man kan tänka sig, ur Benny Anderssons kända repertoar, men också en Evert Taube och en Ernst Rolf och andra spelmän av olika valör. Från ”Polska efter Byss-Kalle” till en vals av Sjosta-kovitj. I detta musikaliska lösgodis så får bara pärlorna rulla ut, de största hitlåtarna efter Abba, som ”Du är min man”, låten som publiken älskar och kastar sig över direkt med händer, fötter och klara strupar.

Inget slarv
Det är lite av varje och lite till, vilket är Benny Anderssons idé med dessa musikaliska helkvällar. Men allt är av högsta kvalitet, inget slarv, eftersom bandet består av 14 toppmusiker, som gillar att spela ihop.

Två lysande vokalister
Och när gubbarna går loss, då svänger det tungt, vilken taktart det än rör sig om. Jag vill inte påstå att Orsa spelmän i ”Bälter Svens paradpolkett” är hårdrock, men det är besläktat. Så har förstås Benny Anderssons orkester också två lysande vokalister, som då och då kommer fram till sångmikrofonen. Tommy Körberg med sin tyngd och kraft och den ljuvliga Helen Sjöholm som ger nytt liv åt varje text. Och över alltihopa lyser Benny Anderssons belåtna leende, vare sig han står med dragspelet mellan studsande spelmän eller sitter vid pianot och spelar när Helen Sjöholm sjunger.

Passa på
Det är fyra timmar musik, sång och dans – som ni får stå för själva. Men det finns inget liknande på scen, inget med så mycket spelglädje, så passa på om BAO fäller ut sin dansbana i närheten närmaste veckan.