BAO – en unik och svårslagen upplevelse

Nyheterna 22 juli 2013. Foto och © Henrik Hallberg

Östran / Nyheterna 130722

Av: TOMMY GRANLUND

Benny Anderssons Orkester på Skälby Gård / Sveriges musikelit levererade

Kalmar. Den långa konserten med Benny Anderssons Orkester är helt väsensskild från allt annat som finns att höra. Åtminstone vad gäller svensk levande musik.

Orkestern består av 14 personer, till större delen fiol och blåsintrumenten plus dragspel, piano och ibland kontrabas och trummor. Utöver detta de två förmodligen bästa sångarna vi har i landet Tommy Körberg och Helen Sjöholm.

En musikalisk cirkus
Det bjuds på en totalkonsert som är ungefär allt som tänkas kan och mer därtill under fyra timmar. Bennys egna fantastiska låtar som står i sin egen värld. Som är lite pop, lite schlager och lite evergreen i ett. Blanda upp med lite klassiskt, spelmanslåtar och en hel del annat. Det blir schottis, hambo, polka och polskor. Du har ändå inte hela bilden. Lika bra att säga det direkt. Det är en helt fantastisk konsertupplevelse som inte kan jämföras med något annat. Och lika bra att omedelbart säga att det är fantastiskt. En musikalisk cirkus och en bredd som ständigt växer än mer. Den egna medhavda dansbanan som de bygger upp vid varje konsert ser väldigt stor ut men den är packad och synnerligen välfylld mest hela tiden. Det räcker med de två inledande valserna så har dansbanan blivit fylld och så fortsätter det.

Outtömlig låtskatt
Körberg och Sjöholm sjunger en hel del och det blir några nya sånger som inte finns på skiva. Främst är det fina Det föll en sten från mitt hjärta med Helen Sjöholm vid sångmikrofonen som gör ett gediget intryck. En riktigt bra poplåt. Körberg i fronten för Bonde söker fru som blir till svängig boogie-woogie är en bland höjdpunkter så många att det inte går att nämna allt. Några ABBA-låtar, Helen sjunger en snabb Kisses of fire med underbart tryck i orkestern. Why did it have to be me med gungande rockboogiesväng som inledningsvis fick mig att tro att det var något helt annat de började spela. När Orsa Spelmän framför Bälter-Svens Paradpolkett är det något som möjligen kan beskrivas som hetsig och vild, snabb hårdrock eller punkpolka. De spelar naturligtvis de stora egna hitsen, exempelvis Vår sista dans, En dag i sänder. Kvällens mest överraskande låtval är att Bennys Hep Stars-bakgrund tas fram med Cadillac. Den unika Du är min man görs fenomenalt. Om Körberg är en fenomenal sångare så är Helen Sjöholm ett unikum och hon sjunger låtarna som ingen annan skulle kunna. När hon liksom morrar nästan omärkt med rösten på exakt rätta ställen i texten ger det låten en extra dimension.

Originell sättning
Något så egensinnigt som Benny Anderssons Orkester är svårt att finna. Och det ligger inte bara i bredden och mångsidigheten eller de två fantastiska rösterna. Det är allra mest den originella sättningen. Det låter osannolikt och omvälvande. I varje låt, varje moment, varje detalj. Dessutom, det är fantastiskt bra ljud hela tiden. Rent, klart, distinkt och kraftfullt överallt på området. Såväl vid bägge sidor om scenen, långt ute i kanterna eller mittför allra längst bak. Det är osannolikt perfekt konsertljud. Benny Anderssons Orkester är onekligen en mycket svårslagen upplevelse. Det kan mycket väl ha varit årets största konsertupplevelse när det är dags att summera.