Storslaget BAO

Värmlands Folkblad 110725

Av: TOBIAS HOLMGREN

KARLSTAD Ge mig en jordglob men helst en med bara Värmland på. Så ska Elis i Taserud ha sagt, ett citat som finns förevigat ovanför porten till Värmlands museum.

När Benny Anderssons orkester spelar på Sandgrundsudden och Klarälven glittrar i takt bakom publiken, ja, då är jag beredd att göra en liknande beställning.

BAO lyckas nämligen underhålla och förtjusa trots att oddsen är emot dem med råge. För även om regnvädret har tagit en paus när de första flöjtmelodierna ljuder så är vädret inte det bästa, inte tiderna heller för den delen. Bara ett par hundra kilometer västerut inträffade i dagarna det värsta terrorattentatet någonsin på skandinavisk mark, och det är explosionen i Oslo med dess efterspel som många åhörare har i tankarna i afton. Så också Benny Andersson; i konsertens inledning berättar han att det må kännas märkligt att spela och dansa just den här kvällen, men att både band och publik får göra så gott de kan och samtidigt skänka en tanke till våra polare i Norge.

Sagt och gjort. Andersson utlovar 50 spänn till det par som blir först ut på den medhavda dansbanan, sekunderna därefter kryllar det av valsvirtuoser och äkta kärlek framför scenen. Det blåser och är kallt, emellanåt duggar det, men trots att händerna blir blåfrusna och skorna gyttjiga är det svårt att inte trivas.

Det går i rask takt: Helen Sjöholm och Tommy Körberg är ett komiskt radarpar som det strålar om, Kalle Moraeus framför en lysande Bach-tolkning på banjo (!), och Kristina Lugns dråpliga textrader i sången Nu mår jag mycket bättre kommer till sin rätt när man ser aktörerna i relationskomedin framför sig. Ljudet är ständigt väl avvägt och värker inte i öronen, och trots att vi står utomhus i snålblåst hörs allt från klarinett till trombon.

Sammantaget blir effekten av dessa och andra guldglimtar att scenen och dansbanan förvandlas till ett eget rum, avskärmat från både katastrofer och regnväder. Ett tvättäkta spöregn stör harmonin i början av den andra tvåtimmars-akten, men då har Benny Andersson och bröderna Moreaus med det genreexperiment som är BAO redan vunnit över oss på sin sida.

Vi behövde storslagen musik den här helgen, vilket vi får. Särskilt de jazziga spåren, som För dig från förra albumet, träffar rätt i bröstkorgen under den mulna himmelen, och nya singeln Kära syster kanske saknar inspelningens pompa, men det vägs upp av Helen Sjöholms gester och mimik.

Utlåtandet lyder föga överraskande att det nu när Bob Dylan har spelat bara finns en föreställning som du måste ta dig tid till att se i sommar. Du måste unna dig att se BAO.

FAKTA
Benny Anderssons Orkester med Helen Sjöholm och Tommy Körberg, i söndags kväll på Sandgrundsudden