Euforia med Helen Sjöholm

Smålandsposten 110406

Av: TINA PERSSON

Ekvationen Helen Sjöholm/Billy Joel kändes först lite svår för mig, tills resultatet kom ut ur studion så att säga. Då begrep även jag att det var en lyckad kombination.

Nu ikväll, på konserthuset tog 700 andra också chansen, och vi begrep nog allihop vilken särdeles sjutusan till bra konsert vi fick uppleva.

Regnet föll över vår stad och passligt nog sjöng Helen Sjöholm redan efter en stund Ljudet av regn, i original Falling of the rain. De här dryga 90 minuterna gick från svärta till eufori. (Band)namnet Euforia speglar den känsla som sångerskan måste känt när hon fick med sig några önskemusiker in i en studio och sedan ut på scenen: Georg Jojje Wadenius, Martin Östergren och resten av kompet, som trummisen med det sportiga efternamnet Ferrari, och tjejerna i Stockholm Session Strings, som dyker upp på scenen efter ett lite ekivokt mellansnack – detta är, förstår man från början inget dåligt sällskap för Helen Sjöholm.

Euforia är ordet för ett starkt lyckorus. Det infinner sig ett par gånger under konserten, till exempel i den fantastiskt framförda versionen av Tomas Anderssons Wijs egen låt Ett slag för dig. Det är han som har tolkat Billy Joel och det på ett sätt som får mig att tänka: Vilket vackert språk svenskan är! När orden kläs i språk av Wij och sjungs och tolkas av Helen Sjöholm.

I mellansnacket blir det ibland kul ibland allvarligt. Mormor får vara med, och mamma också – Sjöholm är suverän på dialekter, även skånska får vi veta här! Denna Sundsvallsböna som drog till Stockholm bjöd på sig själv, ja en riktig bjudresa blev det i det långa potpurri som utgjorde en del av sångerskans tonårstid, här klätt i tidsenliga covers och roligt snack. Suveränt kompat av bandet! Svärtan stod bland annat en annan cover för: Nick Cave och den kon-genialt framförda Where the wild roses grow. Jojje Wadenius sjunger djupt ner i basregistret och man njuter.

Sedan är det låten från Aniara, där Helen Sjöholm spelade den blinda prinsessan. Här sjunger hon prinsessans sång så att man nästan gråter och ruskigt aktuellt i tiden är det ju, då Aniaras skepp i Harry Martinssons diktepos var tvungen att lämna den strålskadade jorden och kom ur kurs. Wadenius sitter Oscar Wilde-lik och trakterar gitarren virtuost. Själv är Helen Sjöholm klar som ett källvatten, en av våra mest mångsidiga sångerskor som här även visar att det självklart går att växla mellan Billy Joel och Shakespeare!

Jodå, publiken fick mycket av varje. Får man ha det så här bra på jobbet frågade Sjöholm och tog en klunk vatten. Jag tänkte samma sak i bänken. Konsertens mesta energi sparades till Barpianisten (Piano Man).