BAO på turné – ”Förflyttar folk till andra tider”

Aftonbladet 160729

Av: JENS PETERSON

Benny Andersson om BAO:s popularitet – häng med på en nostalgisk resa och möt också nästa generation spelmän

Det finns stunder när Benny Andersson står på scen och kan släppa koncentrationen på det han själv spelar. Njuta av att lyssna på sin orkester och titta på den dansande publiken. – Solen går ner och det blir mörkt och så småningom använder vi turbon och spar de roligaste låtarna till sist. Sådana upplevelser får man inte på något annat vis, säger Benny Andersson. Det är ganska underbart och lustfyllt.

Klockan är strax efter tre på natten och turnébussen rullar in vid hotellet. Benny Andersson och de andra i hans orkester tar med sig väskor och instrument och ska sova efter en fyra timmar lång konsert i tropisk värme.

(…)

Sommaren. Den sortens upplevelser vi hoppas få. Något nytt och oväntat, även när vi återvänder till platser och människor. Att göra ungefär samma saker, men drömma att dagarna ska innehålla något ovanligt. En del vill åka till samma stuga, till samma land. Vill se samma Allsång och samma mord i Midsomer. Äta samma sill och jordgubbar. Grilla. Ha picknick. Repriser, men med nya slut.

Varmkorv obligatorisk

En turné med BAO har många gamla bekanta. Valet av låtar är delvis favoriter som slipats fram under 15 år. Spelplatser får återbesök. Musikanterna äter alltid varmkorv i pausen och nybakade bullar i bussen.

Under de tre åren som gått sedan förra turnén har Kalle Moraeus blivit folkkär programledare i tv.

– Jag fick en helt annan karriär än vad jag väntade mig när jag var ung, säger Kalle Moraeus. Plötsligt blev man en tv-gubbe. Det är väldigt roligt. Jag hoppas det kommer att fortsätta ett tag till.

Men i BAO har han samma roll som alla år. En mästare på många stränginstrument som ofta får stressa med instrumentbyten för att vara redo när nästa låt startar. Han sjunger också två sånger som möts av jubel, ”Beatrice” och ”O sole mio”.

(…)

Barn och partners med

Samma musiker har varit med sedan 2001. Med ett undantag. Nicke Göthe  i Orsa spelmän valde av hälsoskäl för några år sedan att inte turnera, och minska på spelandet.

En turné med BAO handlar också om  familjer. Barn och partners reser med, och ungarna hjälper till med skivförsäljning och att bjuda runt godis i bussen. Barn från de första turnéerna har blivit vuxna. De som varit för små har nu blivit stora nog att hänga med.

Elvira Körberg, 7, gör turnédebut sommaren 2016. Johanna Moraeus, 20, har i år växt upp till samordnare av ungdomsverksamheten och försöker stå ut med att pappa Kalle ska berätta för hela världen och några till att hon har kommit in på Musikaliska akademien.

Det finns mycket musikalitet i orkesterns familjer.

Spelar obskyr ABBA-låt

En av de nya låtarna under sommarens konserter är ”Put on your white sombrero”. Den som kan sin ABBA vet att sången inte gavs ut under deras aktiva tid utan släpptes först på boxen ”Thank you for the music” 1994.

– Det började på repetitionen, säger Benny Andersson. Tommy sjöng ”Månstrålar klara” och det är samma sväng så då började jag spela ”Sombrero”. ”Vad tror ni om den här? sa jag. Bandet hade knappt hört den, det är en rätt obskyr ABBA-låt.

De övar in den. Ett par dagar senare är det premiär och ”Put on your white  sombrero” spelas. Men Benny tycker  något saknas. Så till den andra konserten övertalar han Tora Thorslund, gift med Calle Jakobsson, att spela trumpet tillsammans med Leffe Lindvall för att öka känslan av mexikanskt mariachiband. Det låter fantastiskt. På senare konserter sköter Ellinor Bengtsson, dotter till Janne Bengtsson, den trumpeten med glans.

Fansen med på skivan

Det finns fler spontana infall. BAO har en fanclub som kallar sig BAO praos och fann varandra när de alla var fans till ”Kristina från Duvemåla”. De sparar  semesterdagar och pengar för att kunna se så många konserter som möjligt. De står längst fram under bandets konserter.  Orkestern uppskattar deras energiska dans och allsång som smittar av sig till andra i publiken.

I vintras spelades nya skivan ”Mitt hjärta klappar för dig” in.
– Jag hade låten ”Timmarna går så fort när man har roligt” och den är lite music hall, lite allsång, säger Benny Andersson. Jag tänkte på Bao praos, dom är alltid med  och tjoar och dansar och klappar på våra spelningar. Jag ringde och dom kom alla åtta.

Inspelningen gick bra.

– Tjejerna lärde sig det där på nolltid och sjöng jättebra, säger Benny Andersson. ”När ni ändå är här kan ni väl pröva att sjunga på några andra låtar?”.

Det blev flera sånger där Bao praos ger ett lite nytt sound till orkestern. Nu gör de samma sak på konserterna. Fast de står kvar på sin plats i publiken längst fram.

– Jag sa ”när ni ändå är här – om ni får varsin mick kan ni väl sjunga?”, säger Benny Andersson. Det är bussigt av dom att göra det.

Det tyder också på en avslappnad inställning hos kapellmästare Andersson, och en lust att göra varje spelning annorlunda. Bekant, men med drag av det okända.

(…)

Orkestern har många briljanta musiker. Janne Bengtssons flöjt i ”Badinerie” och ”Byss-Kalle”, spelmännens benbrytardans ”Bälter Svens paradpolkett” och trummisen Jörgen Bengtssons ”Jehu” där Tommy Körberg håller takten på trummor. En annan medlem lyser på ett viktigt sätt. Lars Rudolfsson spelar dragspel och ser hela tiden så fantastiskt lycklig ut att det smittar av sig på publiken. Han ger spelglädjen ett ansikte och skrattar charmigt åt alla skämt i mellansnacken från Benny Andersson, Helen Sjöholm och Tommy Körberg.

– Det är ler sånglåtar på sista plattan än tidigare och roligt att möta publiken med det materialet, säger Helen Sjöholm. När vi började för 15 år sedan var det ett jobb. Nu har jag längtat efter turnén och det är nästan som semester att åka med det här bandet.

Före varje konsert är det soundcheck innan grindarna öppnas för publik. Ljudet ställs in, men det är också en chans att testa nya saker och öva in bitar som blev fel kvällen före. Avslut som haltade, stämsång som korrigeras, ord som tappats bort i  texter.

Björn och Bennys låtar är lättfattliga och sätter sig direkt, säger Tommy Körberg. Det är som när jag jobbade med Hasse och Tage. Dåliga texter kan jag inte lära mig, men BAO har inga dåliga texter. Fast ”Cadillac” är kanske en lite fånig text, det är ingen akademisk klass direkt.

Skjortan håller bara en kväll

27 grader och ständigt slösande sol. På konserterna svettas Tommy Körberg i sin eleganta kostym med väst och Kalle  Moraeus cowboyskjortor håller bara för en kväll. På dagarna blir det bad, luncher vid vykortsvackra insjöar där orkestern köar för glass tillsammans med semesterlediga.

I år är det 50 år sedan Benny Andersson och Björn Ulvaeus fann varandra. Söndagen den 5 juni 1966 möttes Hep Stars och Hootenanny Singers i folkparks-Sverige. På den nattens efterfest upptäckte de att de hade mycket gemensamt. Ett samarbeta föddes som skapat musikhistoria.

Samma datum i år firade de sitt jubileum på Berns i Stockholm.

– Vi bjöd in människor vi jobbat med. På olika turnéer, musik, teater, studion. Där fanns folk som inte sett varandra på 42 år. Det var underbart, säger Benny Andersson.

Hemlig hyllning

Ludvig Andersson föreslog att Björn och Benny inte skulle känna till hela programmet för kvällen. I stället bildades en festkommitté av Ludvig, Lars Rudolfsson, Görel Hanser samt kvällens konferencier Claes af Geijerstam.

– Det var väldigt roligt. De visade klipp och bilder jag inte sett och hört, säger Benny Andersson. Och artister sjöng. Det började med Tomas Ledin, Anders Glenmark och Claes som sjöng ”Jag väntar vid min mila”. På riktigt. Det var fantastiskt bra.

Och det fick honom att tänka.

– Varför känner jag så här? När de sjöng blev man förflyttad till 1964 och det slog mig att alla vi som är i den här åldern saknar den där tiden när världen var lite enklare att tycka om. Jag tror det är samma sak med BAO.

– Folk förflyttas till andra tider, säger Benny Andersson. Vi som spelar tycker om det av musikaliska skäl, men för publiken är nog minnen en viktig ingrediens. Jag har inte tänkt på det tidigare men jag gjorde det när jag hörde ”Jag väntar vid min mila”.

BAO:s blandning av dansmusik liknar inga andras.

(…)

Nya skivan ”Mitt hjärta klappar för dig” har många dansvänliga nummer.

– Jag visste vi skulle ut på turné, så då  ville jag göra lite låtar som det går att dansa till.

Det verkar ha funkat.

6 000 per kväll

Benny Anderssons orkester valsar vidare. Helen Sjöholm må sjunga om ”Vår sista dans” varje kväll, men efter 15 år tillsammans verkar de ha allt roligare på sina  resor runt sommaren. Publiksiffran varje kväll ligger kring 6 000, med 7 500 i Helsingborg / Sofiero som toppnotering. Både musikerna och publiken verkar se fram emot den här  traditionen. Ingen sista dans i sikte.

”Timmarna går så fort när man har roligt” heter en av de nya sångerna. Avslutande textraden? Vi ses igen.

(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)

Tillbaka