Mer musikteater

En scen från Next to Normal med Rolf Lydahl, Stina Nordberg och Helen Sjöholm, sittande. Pressfoto.

Next to Normal. Foto och © Uppsala City Theater, Markus Gårder

Tolvskillingsoperan

Hösten 2005 gjorde Helen debut på Stockholms Stadsteater i Tolvskillingsoperan av Bertolt Brecht, med musik av Kurt Weill. Helen spelade rollen som Polly Peachum och premiären var den 10 september. Som Mackie Kniven såg vi Philip Zandén och som tiggarkungen Peachum Dan Ekborg. Pia Johansson spelade Mrs Peachum och för regin svarade Lars Rudolfsson.

Recensioner

”Vilken vokal kraft och vilken närvaro – med sitt sångsätt filar hon bort skarpa kanter på Weillmusiken och ersätter den med en svetslågekoncentration… Uppsättningen på Stockholms stadsteater är buren av musiken, sångerna. Det är då tolkningen koncentreras, bränner till via den enorma kraft som Sjöholm, Nunes och kompani är mäktig”.
Lars Ring, SvD

”Polly Peachum i Helen Sjöholms gestalt gör ett småborgerligt oskuldsfullt intryck men visar också temperament. Som väntat sjunger hon underbart, och med suverän textning”.
Östgöta Correspondenten

”Kapabelt skådespeleri med viss estradstil och många goda sångarförmågor spetsas av Helen Sjöholms sång som är stor, ren, störtsäker. Hennes sång om Sjörövar-Jenny säger allt som behöver sägas om drömmen om en slutlig rättvisa. Gripande naiv och barnsligt skoningslös. Rudolfsson sparar inte på svärtan, men här finns plats också för skratt, drömmar och månskenet över alla dem som älskar”.
Margareta Sörenson, Expressen

Aniara

Den 21 oktober 2010 firade Stockholms Stadsteater sin 50-årsdag med premiär på en iscensättning av Harry Martinsons framtidsepos Aniara, även den i regi av Lars Rudolfsson. Där spelar Helen rollen som den blinda Poetissan, och som motspelare har hon bl.a. Ingvar Hirdwall som Chifone, Dan Ekborg som högkomikern Sandon och Claire Wikholm som Miman. Andreas Kleerup har skrivit ny musik.

Recensioner

Helen fick lysande recensioner för sin insats, här följer några utdrag:

”Helen Sjöholm som poetissan gör störst intryck i andra aktens sånger, tolkade med kraft och vrede”.
Gun Zanton-Ericsson, Östgöta Correspondenten

”En annan höjdpunkt är den blinda poetissan i Helene Sjöholms gestalt, vars svindlande skönsång man faktiskt skulle vilja ha mera av”.
Lena S. Karlsson, Dala-Demokraten

”Och äntligen, dyker hon upp i andra akten med några oförglömliga solonummer, den blinda självlysande poetissan, Helen Sjöholm, med sin vemodigt klara sopranstämma som för oss bort i det stora allvaret och oändligheten”.
Marita Jonsson, Gotlands Tidningar

”Men starkast lyser ändå Helen Sjöholm som den sjungande Poetissan. Få kan likt Sjöholm sjunga med en sådan naturlig styrka och pondus och samtidigt vara fullkomligt öppen och sårbar. Hon lyckas med sin sång verkligen gestalta, och förhöja, den glödande svärtan hos Martinson”.
John Sjögren, Uppsala Nya Tidning

Vi låter Tita Nordlund-Hesslers ord i Eskilstuna-Kuriren avsluta: ”Helen Sjöholm gör en helt strålande insats. Hennes klara röst till de här täta, mörka, vackra texterna är en gripande kombination. Trion Kleerup, Martinson och Sjöholm blir kvällens höjdpunkt!”

Hugh och Nancys många världar

Den 2 mars – 30 maj 2019 spelade Helen, tillsammans med Vanna Rosenberg, dubbelrollen som hemmafrun Nancy på Dramaten i Stockholm, i Lars Rudolfssons nyskrivna verk Hugh och Nancys många världar, med musik av Mats Gustafsson. Hugh spelades av Magnus Roosmann, dottern Liz av Emma Broomé och i rollen som sonen Mark alternerade Helens son Ruben Granditsky med Svante Billinger.

Recensioner

Recensionerna var en smula blandade, men Helen och Vanna Rosenberg lovordades varmt:

”Föreställningen är som bäst i scenerna med Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg som kopior. Deras familjeliv har små betydelsefulla skillnader, trots att man och barn är de samma”.
Jens Peterson, Aftonbladet

”Den stora behållningen är dock mötet mellan de två starka universum som utgörs av Helen Sjöholm respektive Vanna Rosenberg i dubbelrollen som Nancy. Där slår varma gnistor i både spel och sång”.
Maina Arvas, Dagens Nyheter

”Hugh och Nancys många världar kräver mycket av publiken men tar man till sig föreställningen får man mycket i gengäld både vad gäller scenisk lust och fantasi. Inte minst när det gäller de suveränt samspelta Vanna Rosenberg och Helen Sjöholm. Det är en föreställning som värmer i den vårvintersnåla kvällen”.
Lena S. Karlsson, Magasin Opulens

”Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg rör sig vant och exakt genom koraler och jazz – deras samsång imponerar särskilt”.
Lars Ring, Svenska Dagbladet

Next to Normal

Den 29 februari 2020 hade Next to Normal premiär på stora scenen vid Uppsala Stadsteater, där Helen spelade rollen som modern Diana. På grund av spridningen av covid-19 hann endast åtta föreställningar genomföras innan vårens program ställdes in. Sista speldatum var den 14 mars. Föreställningen hade nypremiär 29 januari 2022 och spelades den här gången till och med 26 mars.

Recensioner

”Vilka fantastiska röster och vilken stark ensemble! Att Helen Sjöholm kan lägga en varm klangfärg på sin sång oavsett vilken bräcklig och plågad roll hon har, det har varit känt alltsedan hon var den misshandlade hustrun i filmen Så som i himmelen”.
Susanne Sigroth-Lambe, Uppsala Nya Tidning

”Men föreställningens känslomässiga kärna är förstås Helen Sjöholms Diana, gestaltad med en sorts alldaglig upphöjdhet i både röst och skådespeleri. Liksom Rolf Lydahl som maken Dan, vars livsbesvikelse och kärlekstörstande hoppfullhet nästan går att ta på”.
Johanna Paulsson, Dagens Nyheter

Foto och © Dramaten, Sören Vilks

Hugh och Nancys många världar. Foto och © Sören Vilks