Västerbottens Folkblad 140217
Av: HENRIK LÅNG
En av landets bästa sångerskor gästade Umeå • Bjöd på flera guldkorn
MUSIK
HELEN SJÖHOLM
IDUNTEATERN, UMEÅ
★★★★
Publik: Utsålt.
Bäst: ”The kiss”.
Sämst: ”Glad och lycklig”.
Känns som en bagatell i sammanhanget.
Hon säger det själv: en spretig genreblandning står på programmet. Få i den fullsatta salongen torde ha överraskats av det beskedet. Helen Sjöholm är ju beryktad och uppskattad för sin förmåga att hoppa mellan olika stilar.
Mycket riktigt blir det också en varierad show: hon och de fyra frimodigt ackompanjerande musikerna tar sig förtjänstfullt an traditionella visor, vokaljazz, musikallåtar, instrumentala bitar och elegant arrangerad rock, varvat med monologer som ibland är hurtfriska, men oftast ger ett sammanhang till det som framförs.
Att vi talar om en av landets främsta sångerskor behöver väl knappast tilläggas; Sjöholms klara diktion och klangrika stämma lämpar sig utmärkt för både ballader och pop. Och det är respektingivande med en artist som självklart kan knyta ihop Kristina från Duvemålaparadnumret med Depeche ” (snyggt uttänjd av Jojje Wadenius gitarrsolande), samt sparka liv i Staffan Hellstrands ”Fanfar” och få Olof von Dalins syrliga 1700-talsmoralitet ”Ombytlighet – vår tids Gudinna” att verka aktuell.
Och trots uttrycksbredden går det att finna en gemensam nämnare för kvällens mest minnesvärda covers: dramatisk intensitet, kombinerad med vackra harmonier. Det framgår i den svenskspråkiga varianten av Joni Mitchells
”Both sides now”, likväl som i ”Ärlighet” – Tomas Andersson Wijs finstilta översättning av Billy Joels ”Honesty”. Den verkliga höjdpunkten är dock den inkännande versionen av Judee Sills ”The kiss”. Det hörs att det är en låt
som Helen Sjöholm varken kan eller vill skaka av sig. Jag förstår henne till fullo.
Källa: Västerbottens Folkblad