Tommy Körberg spelar trummor i ”Jehu”. Helen Sjöholm tar till megafon i ”Skenbart” och
Benny Andersson knyter handen efter en gungande ”Cadillac” i Karlstad.
Aftonbladet 110729
Av: JENS PETERSON
Foto: JENS PETERSON
Benny Anderssons Orkester firar 10-årsjubileum på turné. Spelar nytt och gammalt, svenskt och internationellt, på och utanför scen. Utsålda parker och glada dansande landet runt. Nöjesbladets Jens Peterson åkte med i bussen.
Pausen är slut. Det är dags att gå på scen. Benny Andersson tar med sig alla i orkestern från logen bredvid scen. Men vänta. Några fattas. Var är Helen Sjöholm och Tommy Körberg? Första sången i andra akten är ”De ljuva drömmarnas orkester” med alla på scen. Sångarna syns inte till. Benny Andersson funderar. Publiken ska inte behöva vänta.
– Vi kör ”Cirkus finemang” istället.
Ett snabbt besked till ljudchefen Björn Lehnberg och de andra teknikerna som ställer om. En minut senare går orkestern in på scen till den instrumentala låten.
Samtidigt i ett vackert trähus en bit upp gör sig Tommy Körberg och Helen Sjöholm i panik klara. De har just insett att på den här turnén ska de vara med direkt efter paus. Det var förra gången, sommaren 2009, som orkestern inledde med flera nummer utan sång. När ”Cirkus finemang” är över har sångarna hunnit fram och går beredda ut till de andra och sjunger ”De ljuva drömmarnas orkester”.
Femkrona i baken
Mycket ska spelas under fyra timmar. Det blir fel ibland. Fel kan bli kul. Helen Sjöholm berättar för publiken hur man kan öva att sjunga starkt genom att använda alla muskler. I synnerhet de nedanför midjan. Hon rekommenderar metoden att stoppa in en femkrona där bak. Sjunga skalor kraftfullt och ta i på de höga tonerna med spända muskler. När man är klar ska det bara vara 50 öre kvar av femkronan. Publiken skrattar.
Benny Andersson spelar de första takterna till ABBA-låten ”Kisses of fire”. Helen Sjöholm börjar sjunga. Något stämmer inte. Hon känner att tonläget är fel och tittar på Benny som ser osäker ut. Han stannar. Benny har startat i fel tonart. För högt. Helen Sjöholm finner sig snabbt. Hon berättar hur hon såg framför sig hur ”Kisses of fire” skulle svindla mot allt högre toner.
– Vad blir det sen? Hela femkronan borta, tänkte jag.
Det är en så perfekt räddning av situationen att det verkar som att den är inrepeterad. Men hos BAO sker mycket spontant. Ibland magiskt. Ibland fel. Alltid olika.
BAO startar årets turné i Örnsköldsvik och fortsätter till Järvsö. Efter den spelningen bordar de bussen och far genom sommarnatten mot Leksand. Det har blivit nattsvart när bussen startar. När den kommer fram strax efter tre på morgonen börjar det ljusna i Dalarna. Sovmorgon och sedan konsert i Leksand. Nästa morgon kör de till Karlstad. Ingen av de fyra kvällarna är likadan. I bussen på väg mot Järvsö pratar Benny Andersson och Lars Rudolfsson igenom låtlistan och vad som ska ändras.
– Jag tycker vi flyttar ”O Klang och Jubeltid”, säger Benny. Den passar bättre som avslutning. De lägger också ett par ABBA-låtar intill varandra.
”Bandets frisör”
När musikerna presenteras säger Benny att Lars Rudolfsson är bandets frisör. När Rudolfsson inte dragspelar i BAO är han dessutom en av landets bästa regissörer. BAO har glädje av hans kunnande när föreställningarna sätts ihop.
Två timmar före varje konsert ställer de in ljudet. Benny Andersson använder även soundcheck för justeringar. Han ber Janne Bengtson ta bort några flöjttoner på ”Jag hör”. De spelar igenom ”Lyrisk vals för varieteorkester”, den som kallas Sjostakovitj eftersom ryssen skrev den. De andra tycker att trummisen Jörgen Stenberg drar igång valsen för fort. Han ändrar motvilligt på farten.
– Vi kan spela det tempot, men jag tror vi kommer att ångra oss, säger Jörgen Stenberg. Benny visar hur han tycker det ska låta och brukar vara i andra versioner av låten.
– Jag känner inte igen det du spelar, säger Göran Arnberg till Benny. Men dommarn dömer.
Från Orsa till Hawaii
Dansbanan väntar tom nedanför scenen. Publiken släpps in först när soundcheck är över. BAO måste vara enda orkestern i världen som tar med sig egen dansbana och bygger på varje spelplats. Röda trähus med vita knutar vid sommarängar där blommor i alla färger växer knähöga. Träpallar med gammaldags mjölkkannor vid grusvägar. Benny Anderssons Orkester spelar svensk folkmusik som låter som gärdsgårdarna kring Siljan. Men också toner och takter som rest från Ryssland och Hawaii, New Orleans och Italien.
Rejäla motionspass
De flesta behärskar flera instrument. Tommy Körberg spelar trummor när Jörgen Stenberg driver ”Jehu”. Perra Moraeus springer mellan fiol och altsax. Kalle Moraeus spelar allt som har strängar. Förr fanns ett skolämne som hette Gymnastik med lek och idrott. Det här är Musik med lek och idrott. Mycket hoppa blir det. Mycket spring i benen. Rejäla motionspass.
Calle Jakobssons bastuba spelar lika många toner en kväll med BAO som en hel säsong på Operan. Inte konstigt att han blöder i munnen efter de första repetitionerna. De skrattar mycket. Är prestigelösa och trygga i sin musikalitet.
Lunch på en herrgård i Värmland. Kaffet serveras i salongen. Där finns en eldriven flygel. Benny Andersson slår sig ned efter maten och spelar ”Tea for two” och Gershwins ”Someone to watch over me”. Folk som äter söndagslunch blir överraskade när de ser vem som bjuder på musik till kaffet.
Det spelas ofta under turnén, långt från folkparksscenerna. På järnvägsstationen i Karlstad slår en fläkt en rytm som får Janne Bengtson och Pälle Grebacken att blåsa ett par melodier på perrongen. De är alltid beredda med flöjt i fickan. En natt på ett hotell åker nästan alla instrumenten fram och det blir en spontan konsert till vickningen. Taube och Koppången.
Helen vill inte höra Helen
Alla vill lyssna på Helen Sjöholm. Utom Helen Sjöholm. När det är dags för Svensktoppen spelas en radiointervju med Helen upp i turnébussen. Hon skriker nej! och skruvar upp volymen på musiken i sina hörlurar så hon slipper höra sig själv. De andra i BAO applåderar när intervjun är över och bandets svensktoppskandidat ”En dag i sänder” spelas. Benny Andersson är mycket nöjd. Helen Sjöholm ryser och håller händerna hårt över sina öron. Helen Sjöholm lyssnar inte på sig själv. Hon läser inte om sig själv. Hon tittar inte på sig själv.
Olika profil för sångarna
De två rösterna i BAO har mycket olika profil utanför strålkastarna. Helen Sjöholms förebild verkar vara sparven. Hon smälter in i bakgrunden och gör inget väsen av sig. Tommy Körberg är mer som en påfågel. Han har inget emot att synas och höras. Han är full av kul berättelser och funderingar. På scen är Tommy Körberg…ja, han är fortfarande en påfågel. Och där har Helen Sjöholm minst lika stark utstrålning, glittrande ögon, humor och drama. Scen-Helen tokdansar när orkestern jazzar upp tempot i ”När tvenne hjärtan slå samma slag”. Kontrasten mellan den osynliga Helen Sjöholm och stjärnan på scen är slående.
Kontrasternas band
BAO-världen har flera kontraster. En del av musiken har hundraåriga rottrådar. Som slängpolskan efter strömmingfångaren Byss-Kalle, som föddes 1783 och spelade nyckelharpa. Men de använder också den modernaste tekniken. De ömtåliga akustiska instrumenten har sällskap av datorer på scen. Medhörningen, som gör att musikerna hör varandra, är suverän med de senaste högtalarna. Vilket gör att alla spelar säkrare. Benny Andersson och Mona Nörklit kan sitta i bussen och i den bärbara datorn se lopp där deras hästar vann tidigare på kvällen.
När Helen Sjöholm får problem med rösten en dag ändras låtlistan. Tommy Körberg får sjunga mer och ett par gamla nummer plockas fram. Teknikern Micke Lindström står på scen och surfar fram de sångtexterna och printar ut åt Körberg.
Många i BAO blir missbrukare av appar på sina iPhone. Ena dagen är det iSwap Faces där de tar porträtt av varandra och byter ansikten. Nästa dag är det spelet VS racing där de tävlar via bluetooth iPhone mot iPhone. Janne Bengtson och Jörgen Stenberg är tidiga mästare. Perra Moraeus blir nyfiken och lär sig spelet. Först vickar han sin iPhone i hysteriskt krängande gester, men får ändå stryk.
Jo visst får man ha kul
Barnen som är med i bussen gör sig lustiga över musikerföräldrar som säger connecta till gejmet.
– Vaddå, får man inte ha kul när man är 61, säger Perra Moraeus?
Jo Perra. Det får man. Benny Anderssons Orkester spelar vidare. Människor i alla åldrar får kul kvällar i sommar-Sverige.
DETTA ÄR BAO:
Benny Andersson – piano, dragspel, ukulele
Göran Arnberg – klaviatur
Janne Bengtson – flöjter, barytonsax
Jogga Ernlund – bas
Pär Grebacken – saxofon, klarinett, blockflöjt
Leif Göras – fiol
Nicke Göthe – fiol
Calle Jakobsson – tuba, trombon
Helen Sjöholm – sång
Tommy Körberg – sång, gitarr, trummor
Leif Lindvall – trumpet, kornett
Kalle Moraeus – gitarrer, fiol, banjo, slida, sång
Olle Moraeus – fioler
Perra Moraeus – fiol, altsax
Lars Rudolfsson – dragspel
Jörgen Stenberg – trummor, slagverk
BAO I TV
De som inte fick tag i biljetter i sommar kan se BAO i jul. SVT har filmat konserterna i Helsingborg och Göteborg. Två timmar ska visas i jul, vilket blir ungefär halva föreställningen. Benny Anderssons orkester spelar fyra timmar varje kväll. Det brukar bli 52 nummer, varav ett potpurri.