Helen tog avsked i Stjärnsund

Dalarnas Tidningar 110808

Av: HILLEVI MÅRTENSSON

STJÄRNSUND I söndags gjorde Helen Sjöholm två konserter på rad i Smedjan. Helen bjöd på en blandad repertoar, men det riktiga publikjublet infann sig först till Gabriellas sång.

Förra året släpte Helen ett album där hon gör tolkningarna av Billy Joels många verk. Det är Tomas Andersson Wij som har översatt texterna till svenska, vilket han har fått fin kritik för. Helen berättar att ”Kvinnan för dig” (She’s always a woman) är grunden till skivan, men väljer att avsluta första setet med Ärlighet (Honesty). Det märks att låtarna ligger henne extra varmt om hjärtat, och hon sjunger med uppriktighet och känsla.

Efter pausen får Helen sätta sig i soffan med Fredrik Swahn för en pratstund. Hon berättar att hon väntar tillökning och berättar att konserterna i Stjärnsund är de sista hon har inplanerade innan mammaledigheten.

Någon som inte står med i programmet, men som också får utrymme att glänsa under kvällen är pianisten Martin Östergren.

Bland annat hans tonsättning av Shakespeares sonett nr 16, som han skrev till en uppsättning av Trettondagsafton, gör sig fint i Helens tolkning.

I mellansnacket bjuder Helen både på imitationer av såväl skånska halvgalningar som äldre damer och lastbilschaffisar. Hon får frågan om hon kommer att dra några fräckisar, och hon bjuder på en smågullig variant om en missvisande nyckelknippa.

Helen sjunger bland annat en till låt av Billy Joel innan hon väljer att tolka, lite oväntat enligt henne själv, Jocke Bergs ”Sverige”.

– Nu blir det filmmusik.

Och så kommer den – Gabriellas sång. När Helen sjunger de första tonerna jublar publiken. Många ögonpar blir blanka och det är nästan som om publiken håller andan medan de lyssnar. När de sista tonerna klingar ut ställer sig publiken upp och jublet vet inga gränser.

– Det verkar fånigt om vi ska springa ut i regnet och in igen. Vi kan spela en låt till om ni vill sitta kvar.

”Vår sista dans” får avsluta konserten innan publiken skyndar sig ut i regnet för att göra plats för nästa konserts åhörare som står under sina paraplyn och väntar utanför.

Tillbaka