++++
Publik: Nästan fullsatt.
Längd: 105 minuter.
Bäst: Vilar glad i din famn och
Samma här.
(…)

Den pågående turnén, betitlad efter fjolårsalbumet En ny tid, har beskrivits som en uppfriskande nystart. Det är lätt att förstå varför. Med flera färska låtar och ett nytt, förträffligt band i ryggen kan Helen Sjöholm låta sin patenterade stilkänsla och röstklang stabilisera den brokiga genreblandning som presenteras.

Redan i den finstämda öppningen Jag har bara ögonblick markeras en varsam närvaro, och det som därpå följer är en uppvisning i den ädla konsten att varva uppsluppenhet med stillsamma ballader och eftertänksamt mellansnack.

Hon berättar, personligt och humoristiskt, om de små stunderna av lycka, om åldrandets obevekliga spår och musikens kraft. Utan att de resonerande insticken någonsin känns påklistrade.

(…) förbluffande att konstatera hur väl de tvära skiftena i stämning och stil fungerar. Outslitliga, bekanta pärlor som Du måste finnas, Du är min man och Gabriellas sång samsas med värdigt återhållna versioner av Loreens Euphoria och Markus Krunegårds Korallreven & Vintergatan samt en kabaréyster tagning av Han har ett sätt och en bullrigt intensiv Barpianisten (en försvenskning av Billy Joels Piano Man).

Dessa vindlande växlingar ger den ackompanjerande kvintetten chansen att ta ut svängarna. Och durkdrivna instrumentalister som gitarristen Ola Gustafsson, batteristen Andreas Dahlbäck och basisten Martin Höper gör det bästa av läget: i synnerhet den förstnämnda kryddar soundet med tonala färgningar och korta solon. Ändå, all energi till trots, är det faktiskt i de lugnare styckena som Helen Sjöholm skiner starkast. Andreas Mattssons hjärteknipande Samma här berör på djupet, vilket även kan sägas om Vilar glad i din famn (med musik av Benny Andersson och text av Kristina Lugn). Och det är svårt att tänka sig ett lämpligare avskedsnummer än Vår sista dans. De stående ovationerna är fullt berättigade.

(Hela recensionen återges inte av upphovsrättsliga skäl)