Aftonbladet 130719

Av: JENS PETERSON

Slösande rik kväll med BAO – bjöd på 56 låtar

GÖTEBORG. Helen Sjöholm, Tommy Körberg och Kalle Moraeus sjunger älskade favoriter. De danslystna får alla sorter.
Och dessutom en bukett nya låtar.
Benny Andersson bjuder på en generös kväll. ­Kanske för generös.

När de spelat i över fyra timmar går Benny Anderssons orkester ner i publiken och fortsätter ”Cirkus finemang” på dansbanan i ­publikhavet. Månen lyser i den ljumma sommarnatten. De avslutar låten, vandrar tillbaka på scen och gör ”O, klang och jubeltid”. Om ­livets hopp och drömmar och vemod.

Sjunger ABBA-låtar
En fantastisk final på en slösande rik kväll. BAO ­spelar 56 låtar plus ett allsångspotpurri. De spelar ett par som aldrig hörts. ”Det föll en sten från mitt hjärta” är en stark poplåt i sms-åldern. De gör två från musikalen ”Hjälp sökes”. De gör för första gången på scen vidunderligt vackra ”Saknadens rum”. De sjunger ”One man, one woman”, en av fyra ­ABBA-låtar den här kvällen. Instrumental-låten ”Lauren” har fått engelsk text och blir ”Sit tight” med en utmärkt Körberg. De gör ”Jag är blott en man” som Björn och Benny och Stikkan Andersson skrev åt Jarl Kulles Ture Sventon 1972. Benny hyllar också Stikkan med att spela dennes ”Tivedshambo”. Friska vindar med nya nummer för den som sett BAO förr. Men de har också behållt allt som gjort orkestern ­älskad. De radar upp ess i alla möjliga genrer. Musikerna är tända och så laddade att de dansar.

Sjöholm fantastisk
Göteborgspubliken är duktig på att dansa. På ”Du är min man” knör sig så många in på dansbanan att trästaketen buktar utåt och de kulörta lyktorna gungar i Fats Domino-takt. Det är så trångt att det bara går att dansa tryckare. Helen Sjöholm är fantastiskt bra och får den evigt gröna listettan att låta ny. Hon är suverän i allt på ­premiären. Det svänger härligt om folkmusiken också, men alla höjdpunkter är inte dans­vänliga. Tommy Körbergs ”Jag hör” och Helen Sjöholm i ”Bortom sol och måne” är femplusupplevelser. Musik att dansa till, musik som värmer hjärtat. ­Så här låter sommaren.

Benny Anderssons Orkester
Trädgårdsföreningen.

Publik: 5 200.