Från folkmusik till rock’n’roll

Aftonbladet 190729

Av: JENS PETERSON

(…)

GÖTEBORG-HELSINGBORG-KALMAR. Efter sex årtionden på scen ställer sig Benny Andersson längst fram. Som dirigent. Nära midnatt drar han igång nystarten på en ABBA-låt med viftande armar. Sedan sätter han sig vid sin flygel igen. Glad att vara en spelman sida vid sida med sina musikanter.
– Det roligaste med orkestern är att det spänner över så mycket. Från folkmusik till rock’n’roll och Johann Sebastian Bach och dansmusik, säger Benny Andersson. Det är inga andra som gör det.

Benny Andersson dansar redan på soundchecket. Det är när BAO, orkestern som bär hans namn, dunkar igång Lovers (live a little longer), en ABBA-låt från Voulezvous albumet 1979.
Men något låter fel. Han går ut på dansbanan framför scen och lyssnar medan de andra spelar.
Rynkar pannan. Det är en melodislinga som saknas. När bandet tystnar sjunger han igenom tonerna. Vem är det som spelar det här? Ingen känns vid just den biten.

– Det är du som spelar så Benny, säger Göran Arnberg efter en stund. Det är därför den saknas.

Benny kommer fram till att det inte räcker. Det behövs mer kraft, så Kalle Moraeus gitarr och Göran Arnbergs synth får nya arrangemang.

En chans att finputsa

Timmarna före konsertstart är det alltid soundcheck. Rätt nivå på ljud och ljus. För BAO är det också en chans att finputsa låtar.

– Jag skulle verkligen behöva gå igenom One man, one woman, säger Kalle Moraeus. Jag spelade som en kratta i går.

De startar ABBA-låten som Helen Sjöholm och Tommy Körberg nu gör som en drabbande duett. Kalle hittar takterna där han hade problem. Ännu en detalj rättas till. Not för not tills allt sitter.

BAO spelar 53 låtar på den här turnén. Efter Göteborg stryks Timmarna går så fort när man har roligt för att ge bättre fart före paus.

– Första kvällen var si och så. Det var logistikproblem med övergångar, jag startade ett par låtar alldeles för långsamt, säger Benny Andersson. Men det har vi städat nu.

Städat är också orkesterns utseende. Kersti Vitali Rudolfsson ger musikerna sommarens look. Hon har lång erfarenhet som kostymör för bland annat teater.

– Alla män är snygga i kavaj, slips, väst, säger Kersti Vitali Rudolfsson. På många sätt är BAO det svåraste jobb jag gjort. Musikerna är alla starka personligheter som spelar fantastiskt. Det finns inget som måste kompenseras med kläderna.

’Förfärligt begränsat’

Männen är i mycket blandade storlekar. Blåsaren Janne Bengtsson har så kraftiga underarmsmuskler av allt spelande att det finns inga kavajer alls som passar honom.

(…)

Föreslår du kläder till alla?
– Inte till Helen, Tommy, Benny och Kalle Moraeus. De hittar själva på vad de har. Ingen samordning. Det är bra. Jag vill inte att orkestern ska matcha för mycket.

BAO spelar även låtar av andra kompositörer. Kalle Moraeus drar ner stormande applåder med Neapels paradsång O sole mio från 1898. Tommy Körberg och Helen Sjöholm gör humor av
Hawaian war chant som blev populär på 1930-talet. Där spelar Benny Andersson ukulele med ett stort leende.

Det är roligt på flera sätt under BAO:s konserter. Det skrattas mycket bakom scen och i turnébussen och på hotell och krogar under de här resorna. Att kalla jobbarkompisar för en familj är inte ovanligt, men för den här orkestern är familjerna verkligen en del av resan. Många av artisternas respektive är med, och barnen hjälper till med skivförsäljning och att servera bullar och godis i bussen. Genom åren har barn gått från baby till att hjälpa till och ibland själva bli föräldrar. Nu är barnbarn med. Även Kjell som kör bussen, Björn Lehnberg som styr ljudet mot publiken och Svarten och Jerker som sköter teknik med mera på scen är med varje gång.
Den sortens turné där Helen Sjöholm hänger ungarnas badkläder på tork bakom scen
efter en dag vid havet. Hon simmar lugnt utan att slita på stämbanden.

Protestskrik i e-moll

Sångarkollegan Tommy Körberg är svårare att få i vattnet. Han protesterar högljutt när han ska ta sig ner i Skäldervikens 20-gradiga vatten och det är först när hustrun Anne-Charlotte utan tvekan simmar ut som han tumlar runt i vattnet under högljudda protestskrik i e-moll.

Man hinner med lite turism också. En lunch förläggs till Eriksberg safaripark utanför Karlshamn. Medan de andra köar för den baconlindade viltfärsen sätter sig Benny Andersson vid restaurangens piano och spelar 1930-talsfavoriten Någonting att äta, någonting att dricka.

Traditioner. En av rutinerna för BAO är att det serveras varmkorv i pausen. Varmkorv och pilsner, även alkoholfri, är ett måste efter första halvan.

BAO är inte bara spelmän. De är också spelmän. Att spela på travet under turnén ingår i rutinerna. Basisten Jogga Ernlund sätter ihop systemet och samlar in pengar från alla. Tommy Körberg går entusiastiskt in med tio insatser a 50 kronor. Så är han också den som sjunger ”trava på” varje kväll i allsången om Gamle Svarten. Den hästen är en vinnare på konserterna.
I helgen blir det också sju rätt på BAO:s V75. Ekonomiskt är det ingen höjdare att få alla rätt den här gången. Man satsade mer pengar än man fick tillbaka. För många favoriter som infriade förväntningarna.

(…)

(Hela reportaget återges inte av upphovsrättsliga skäl)

Tillbaka