Blod, svett…och tårar

Aftonbladet 110410. Foto och © Björn Lindahl
BEGRUNDAR Benny och Helen lyssnar igenom resultatet.

Aftonbladet 110410

Av: JENS PETERSON
Foto: BJÖRN LINDAHL

Nöjesbladet är med när Benny Anderssons Orkester spelar in en ny somrig hitskiva: Vi är som en familj

Musik kan byggas utav glädje. Den glädjen bör ha tålamod. När Benny Anderssons Orkester spelar in sin nya skiva bygger de bitarna bit för bit. Nöjesbladet var med en dag i studion.

Benny Andersson sjunger. Han sjunger hela tiden. Nej, inte i mikrofonen. Benny Andersson sjunger för att visa hur det ska låta. Han nynnar igenom arrangemangen som Göran Arnberg skrivit ut för de tre blåsarna. Wopp-a-dajdi-dej. Han går in i stråkbåset och sjunger igenom fiolstämmorna med Orsa Spelmän. Pa-du-do-diii. Han hummar fram rytmen zacka-dack-a-chack för att markera var gitarren ska komma in. Benny Andersson sjunger ut. De som brukar ge ansikte åt rösterna i Benny Anderssons Orkester sitter i ett hörn och närstuderar noterna de fått. Tommy Körberg och Helen Sjöholm är inte riktigt nöjda med sången de lagt.
– Varför vi inte hörs så mycket är för att vi inte kan våra stämmor, säger Tommy Körberg och rynkar pannan.

Sex sånger har satts  
På morgonen spelades två låtar in med hela orkestern. På tre dagar har de satt sex sånger i Benny Anderssons nya studio Riksmixningsverket. Alla på en gång. Det blir bäst så. Hela orkestern samtidigt, som BAO låter på scen.
– Det är som en familj, säger Helen Sjöholm. Kul att vara med och spela in alla tillsammans. Vi brukar kunna använda en del av sången som görs vid första tagningen. Men några rader får hon göra om. Det finns många små bitar som tas om och skruvas till. Det är ännu inte klart vilka låtar som platsar på plattan.

– Jag är rädd att det är för mycket ballader, säger Benny Andersson. Ju äldre man blir, desto långsammare går låtarna. ”O klang och jubeltid” heter albumet som släpps i början av juni. En månad tidigare kommer en singel.
– Allt syns när du är naken, sjunger Helen Sjöholm Den melodin låter mycket BAO, och drivs av Calle Jakobssons bastuba. Tuban tuff tuffar fram rytmen och påminner om en av skärgårdsbåtarna som syns genom studiofönstren. Där ute börjar det likna vår. Musiken låter sommar. De lägger på fler blåsinstrument. Hallå! Stopp. Något låter fel.
– Det! Det ska du inte göra, säger Benny Andersson. Många känsliga öron lyssnar intensivt. Hörsel skarp som mikroskop. De går igenom arrangemang, ändrar på en fras, tar bort någon ton.
– Vi prövar och ser hur det låter. Skriv inte om noterna med bläck, säger Benny.
– Jag skriver med blod! ropar Pälle Grebacken. De spelar igenom det en gång.
– Nej, det gick inte, säger Benny. Fortfarande inte rätt. Nya arrangemang testas, Benny och arrangören Göran Arnberg hummar ihop sig om nya stämmor.

Puttrar av ljud  
De lagar musik. Smakar av varenda klang som en krydda, känner hur den passar i helheten. Det puttrar av ljud överallt. Någon blåser i en tom läskflaska. Någon trycker fram toner med två tomma händer och lite luft. Kalle Moraeus visar roliga saker i sin iPhone för Tommy Körberg. Berättar om länkar till knäppa klipp från sin Facebook-sida. De ser ut som ett par skolgrabbar som gör bus medan de andra sliter med läxorna. De två skrattar sig röda i ansiktena åt iPhone-fynden och har så roligt att man blir orolig för deras hälsa.

Perra Moraeus har inte lika kul. Han ska lägga altsaxofon på sången ”Kära syster” och det vill sig inte. ”Kära syster” är en sång till de kvinnor som kan göra många män förälskade. En systersång till ”Jolene” av Dolly Parton, där sångerskan vädjar till en annan att inte ta hennes man. ”Kära syster” är alldeles ny, men låter som om den funnits länge. Det doftar dansbana, och den lär locka upp par under kulörta lyktor på sommarens turné.

Det är tio år sedan första skivan med BAO kom. Tio år sedan de först spelade till dans på Skansen. I år är dansbanan Galejan final på sommarens turné. Helen Sjöholm sjunger ”Kära syster”. Nya skivan har också några duetter, och sången ”O klang och jubeltid”, där de flesta i BAO höjer rösten.

”Texten är bra som fan”  
Tommy Körberg spänner också stämbanden.
– Jag har fått en gammal Jussidänga att sjunga, ”Tantis serenad”, säger han. Och ”Jag hör en sång”. Den texten är bra som fan. Inte bara texten. Sången med arbetsnamnet ”Jag hör en sång” låter som en ny klassiker från Björn Ulvaeus och Benny Andersson, och har ett sobert och värdigt solo på bastuba i mitten. Den spelades in i en tagning när Tommy Körberg sjöng tillsammans med de andra. Han vill fixa till sin sång lite, men…nej. Den låter för bra.
– Den tagningen får du tjata länge för att få ändra på, säger Benny Andersson och klappar om Tommy Körberg. ”Kära syster” får dock lite mer putsning. Perra Moraeus är klar med sin pusselbit.
– Yes sir. Den var juste, säger Benny Andersson.

Men låten är inte riktigt färdig än. Blås och stråkar ska bättras på.
– Det gick åt helvete direkt, hörs en tung suck inifrån studion. Tonen är rå, men…tja, rå. Den sortens syrliga skämt man säger till folk man tycker mycket om och har respekt för.
– Calle Jakobsson – du kan komma ut ur studion nu, säger Benny Andersson. Vi ska inte ha någon trombon. Och ska vi ha någon trombon så ska det inte vara den du spelar nu. Calle Jacobsson kommer in i kontrollrummet och låtsas vara deppig.
– Det är som ”Robinson”. En efter en spelar vi bort oss, säger han. Rena avskedssymfonin.  Jakten på den felaktiga tonen fortsätter.

– Det är något konstigt någonstans, säger Benny Andersson. Jag undrar om det inte är jag. Han bestämmer sig för att spela in sin flygel en gång till. ”Kära syster” har tre tonartshöjningar. Kalle Moraeus får pröva att lägga på gitarr, mandolin och ukulele, och ackorden på ukulele tar en stund för honom att hitta.
– Det låter som någon som kan bättre, säger Benny Andersson.
– Jag spelade nog fel, säger Kalle Moraeus. Till sist inser multiinstrumentalisten att det på ett ställe finns ett ackord som inte är med någon annanstans i låten.
– Då förstår jag varför jag inte fattar nåt, säger Kalle Moraeus. Hans bitar blir också rätt. Allt är färdigt.

Skruvar på ljudet  
Benny Andersson sitter vid mixerbordet och flyttar reglagen medan låten spelas igenom. Han lyfter fram instrument efter instrument, skruvar på ljudet, bygger ett sound och det låter fantastiskt ur de stora högtalarna. Han tittar in i den nu tomma mörka studion. Lyssnar koncentrerat. En arbetsdag är slut. Ännu en sång är klar. Musiken strömmar fram. Benny Andersson ler.


DET HÄR ÄR BAO:
Benny Andersson – flygel, dragspel, ukulele
Göran Arnberg – keyboard
Janne Bengtson – flöjt
Jogga Ernlund – bas
Pär Grebacken – saxofon och klarinett
Calle Jakobsson – tuba
Helen Sjöholm – sång
Tommy Körberg – sång
Leif Lindvall – trumpet
Kalle Moraeus – allt
Olle Moraeus – fiol
Perra Moraeus – fiol, altsaxofon
Lars Rudolfsson – dragspel
Jörgen Stenberg – trummor


BAO PÅ TURNÉ  
21/7 Örnsköldsvik
22/7 Järvsö
23/7 Leksand
24/7 Karlstad
27/7 Helsingborg
28/7 Gothenburg
29/7 Gripsholm
30/7 Galejan, Skansen, Stockholm


Tillbaka